15.05.2024
10:45
EN

6099 Sayılı Tebligat Kanunu

YENİ TEBLİGAT KANUNU 50 YILLIK TEBLİGAT KURALLARINI DEĞİŞTİRDİ

Son günlerde TBMM’de kabul edilen önemli yasa değişikliklerinden biri de 7201 Sayılı Tebligat Kanunu’nda yapılan değişiklikler olmuştur.  Yapılan değişikliklere ilişkin Tasarı TBMM Genel Kurulunda 11.01.2011 tarih ve 6099 Sayılı Kanun olarak yasalaşmıştır.

Kanunla yapılan değişiklikler, genelde  devletle vatandaş ve firmalar arasındaki iletişimde radikal değişiklikler yapılmaktadır. Kanunun en fazla etkileyeceği alan ise yargı ile vatandaşlar ve firmalar arasındaki tebligatlar olacaktır.

Yapılan değişikliklerle, Tebligat Kanunu ile “Adrese Dayalı Nüfus Kayıt sistemi” arasında uyum sağlanmaktadır.  Ayrıca adli sicil ve arşiv kayıtlarının temini kolaylaşmaktadır.

Yurt dışındaki Türk vatandaşlarına tebligat kolaylaşmaktadır.

Bilindiği gibi, tebligat konusu her vatandaş ve firmalar için problemli bir konudur. Yapılamayan tebligatlar, firmaların yetkisiz elemanlarına yapılan tartışmalı teminatlar, muhtarlara bırakılan tebligatlar, muhatabına tebliğ edilemeyip ilanla yapılan bazen daha kötüsü polis marifetiyle gece-baca, bazen de otel konaklamalarında yapılan tebligatlar haklı-haksız, haberli-habersiz uygulamalara neden olmaktadır.

Yeni kanununun elektronik tebligatlarla ilgili maddeleri 2 yıl sonra yürürlüğe girecektir. Kanunun diğer maddeleri ise duruma göre kanunun yayımında, 9 ay içinde yada 1 yıl içinde kademeli olarak yürürlüğe girecektir.

Yapılan değişiklikler:

1.  Tebligat Yapacak Kamu Kurumlarının Kapsamı Genişletilmiştir:

Kazai merciler, genel bütçe kapsamındaki idareler, özel bütçeli idareler, düzenleyici ve denetleyici kuruluşlar, sosyal güvenlik kurumları, il özel idareleri, belediyeler, köy hükmi şahsiyetleri, barolar ve noterler, kanun kapsamında tebligat yapacaklardır. (Bu değişiklik 1 yıl sonra yürürlüğe girecektir.

2. Elektronik Tebligat Uygulaması Getirilmektedir:

* Kanunu yayımından itibaren 2 yıl sonra, isteyen herkesin vereceği bir elektronik adrese elektronik tebligat yapılabilecektir. Vatandaşlar için elektronik tebligat ihtiyaridir, zorunlu bir sebeple elektronik olarak yapılamayan tebligatlar kanundaki diğer usullerle yapılır. Konuyla ilgili uygulamalar için ayrıca yönetmelik çıkarılacaktır.

* Elektronik tebligat, 2 yıl sonra anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketler için zorunludur.

*Elektronik tebligat, muhatabın elektronik adresine ulaştığı tarihi izleyen 5. Günün sonunda yapılmış sayılır.

3. Kanunun yayımından 9 ay sonra elektronik ilan uygulaması başlatılacaktır.

4. Yapılamayan tebligatlarda Adres Kayıt Sisteminde Bulunan Adresler esas alınacak.

Bilinen son adresin tebligata elverişli olmaması yada tebligat yapılamaması durumunda muhatabın TÜİK’in adrese dayalı kayıt sisteminde bulunan yerleşim adresi, bilinen en son adresi kabul edilecek ve o adrese tebligat yapılacaktır.

5. Avukat tarafından takip edilen işlerde, avukatın bürosunda yapılacak tebligatlar resmi çalışma gün ve saatlerinde yapılabilecektir.

6. Tebligat yapılamadığı durumlarda, adreste bulunmama sebebi tebligat mazbatasında açıkça yazılacaktır. Adresinde bulunamamıştır diye yazmak yeterli olmayacaktır.

7. Kazai merciler, yabancı ülkelerdeki Türk Vatandaşlarına Adalet Bakanlığı’nın aracılığı olmaksızın tebliğ evrakını doğrudan ilgili ülkedeki Türk Büyükelçiliği yada Konsolosluğuna gönderebileceklerdir.

8. Adres Değişikliklerini Bildirmenin Önemi Artmıştır.

Adres değişikliğini bildirmeyenlerin adres kayıt sistemindeki yerleşim yeri de tespit edilememişse tebligat eski adresin kapısına asılarak yapılacaktır. Yapılan değişiklikle, tebligatı yapacak kurumların yeni adres tespiti sorumluluğu kaldırılmıştır.

9. Tüzel kişilere tebligatta, tüzel kişilerin resmi kayıtlardaki adresleri esas alınacaktır

10. Mahkemelerde, celse esnasında  veya kalemde yapılan tebligatlar yeterli olacak, ayrıca tebliğ mazbatası düzenlenmeyecek ve masraf da alınmayacaktır.

11. Adalet Bakanlığı, Maliye ve Ulaştırma bakanlıklarının görüşünü alarak 6 ay içinde yeni bir Tebligat Yönetmeliği çıkartacaktır.

12. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü, 1 yıl içinde elektronik tebligatın altyapısını hazırlayacaktır.

 

DEĞERLENDİRME:

Yeni yasa, elektronik ortamda iş yapanlar için çok büyük kolaylıklar getirmektedir. Adreste bulunma, oturup evde bekleme zorunluluğu kaldırılmakta, kamu kurumlarnını işlemlerinde büyük kolaylık ve tasarruf sağlanmaktadır.

Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının yeni düzenlemeler kapsamına alınmaması eksiklik olmuştur, bu eksikliğin de ilk fırsatta giderilmesi doğru olur, çünkü bu kuruluşların bazı hizmetleri kamu hizmeti olup diğer hizmetleri de kamu hizmeti benzeri hizmetlerdir ve kamu kurumlarına benzer standartlarda yürütülmelidir.. 

Yeni  Türk ticaret kanunu ile web sitesi kurma zorunluluğu getirilen şirketlerimizden Anonim Şirketler, Limited Şirketler ve Hisseli Komandit şirketler için elektronik tebligat 2 yıl sonra ZORUNLU hale geleceğinden özellikle bu gruptaki şirketlerimizin gerekli elektronik altyapı donanımlarını bu sürede hazır hale getirmeleri gerekecektir. Zorunluluğun zamanla diğer kişi ve kuruluşlara da yaygınlaştırılması beklenmelidir.

Uygulamanın kapsamındaki kamu kurumlarının kapsamının genişletilmiş olması nedeniyle, kapsamdaki kamu kurumlarının elektronik uygulamalarındaki eksikliklerin de bu süre içinde giderilmesi gerekecektir.

Vatandaşlarımız adres değişikliklerini mutlaka bildirmeliler. Adres kayıt sistemindeki adreslerinin doğruluğunu MUTLAKA kontrol etmelerini tavsiye ediyoruz, çünkü adres kayıt sistemindeki adreslerin esas alınacağına ilişkin değişiklikler kanunun yayımından geçerli olarak uygulamaya başlayacaktır…….

 

 

Hazırlayan:

Adnan Yıldırım

Yeminli Mali Müşavir

İzmir Ticaret Borsası Danışmanı

 

Geri dön

Bu internet sitesinde sizlere daha iyi hizmet sunulabilmesi için çerez kullanılmaktadır. Çerezleri nasıl kullandığımız hakkında daha fazla bilgi için Çerez Politikamız’ı ziyaret edebilirsiniz. Çerez kullanım tercihinizi belirtiniz: